ایران با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقهٔ خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربّع وسعت (۱۸ام درجهان) و بر پایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۰ دارای حدود 76،910،000 نفر جمعیت می‌باشد که بر پایه گزارش مجمع جهانی اقتصاد هجدهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته شده‌است.
پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز سیاسی ایران، تهران است. ایران در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و سرانجام در جنوب با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌است. ایران به واسطهٔ قرار گرفتن در منطقهٔ میانی اوراسیا موقعیتی راهبردی دارد و از اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهّد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک، سازمان اکو و چندین سازمان بین‌المللی دیگر است. ایران یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاهٔ مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی و خودروسازی برای خود بدست آورده‌است
در ۳۰ سال گذشته جمعیت ۳۶ میلیونی ایران به بیش از۷۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده و نخستین موج این نسل نو به بزرگسالی رسیده‌است.. خصوصی سازی، رهایی از اقتصاد متکی به نفت و همگام شدن با اقتصاد جهانی پیشنهادهایی است که از سوی تحلیلگران درراستای توسعه اقتصادی ایران مطرح می‌شود. برنامه دولت این است که وابستگی به درآمدهای نفتی را که ۸۰ درصد درآمدهای ارزی ایران را تشکیل می‌دهد، کاهش دهد.

صنایع ، منابع و معادن

عمده‌ترین صنایع پیشرفته ایران عبارتند از: صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نساجی، شیمیایی، غذایی، خودروسازی، سدسازی، الکتریکی و الکترونیکی و....
ایران کشوری است با ذخایر غنی معدنی. ذخایر معدنی مهم ایران عبارتند از: نفت، گاز طبیعی، آهن، مس، سرب، روی، کرومیت، طلا، منگنز
ایران، دومین ذخایر نفتی جهان، یازده در صد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل ۱۳۰ میلیارد بشکه، و نیز دومین ذخایر گازی جهان، هجده در صد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی ، معادل ۲۶ تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد. ایران دومین صادر کننده اپک و چهارمین تولید کننده نفت جهان است.
معادن مهم ایران عبارتند از معادن کانیهای فلزی: آهن، منگنز، کرومیت، مس، سرب، روی، نیکل، کبالت، طلا، نقره و اورانیوم؛ معدنی شیمیایی: گوگرد، نمک؛ سنگهای تزئینی مانند فیروزه؛ شن و ماسه؛ و زغال سنگ. معدن‌کاری در ایران در حال توسعه است. ایران با دارا بودن در حدود ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در جایگاه ‌۱۵ام کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی قرار دارد و یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان مواد معدنی جهان به حساب می‌آید.

اقتصاد ایران:

Nemoodare Bazar


بر اساس آمار بانک جهانی در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، هجدهمین کشور در دنیا پس از استرالیا و بالاتر از کشورهای هلند، سوئد و بلژیک قرار می گیرد و بر اساس فهرست صندوق بین المللی پول رتبه ۲۹ را دارا می باشد.
بر اساس همین آمارتولید ناخالص ملی ایران تولید ناخالص داخلی ایران 186ر973ر014ر331 می باشد. اقتصاد ایران ازمعدود اقتصادهای بزرگ است که در جریان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ به طور مستقیم لطمه ندید. قیمت بالای نفت در سال‌های اخیر به ایران این امکان را داده‌است تا ۹۷ میلیارد دلار ارز آوری داشته باشد .

سرمایه گذاری خارجی درایران

بر اساس گزارش انکتاد تنها 6کشور در سال 2011 با رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه بوده اند که ایران نیز در بین آن ها قرار داشته است. ایران از نظر رشد سرمایه گذاری نیز رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. بیشترین تمرکز در سرمایه گذاری بر روی صنایع نفت و گاز، خودروسازی، معادن مس، پتروشیمی، مواد غذایی و دارویی بوده است.
شرکت هایی از بیش از 50 کشور جهان در طی 16 سال گذشته درایران سرمایه گذاری انجام داده اند که آسیا و اروپا دراین بین بیشترین مشارکت را داشته اند. درمیان کشورهای توسعه یافته فعالترین سرمایه گذاران از کشورهای آلمان، نروژ، انگلیس ،فرانسه، ژاپن ، روسیه ، کره جنوبی ، سوئد و سویس می باشند.
حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران طی سال 2011 را نیز بالغ بر 4.15 میلیارد دلار اعلام کرده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن با افزایش 13.7 درصدی روبرو شده است. آمارهای آنکتاد نشان می دهد در میان 12 کشور خاورمیانه ای، ایران پس از عربستان و امارات متحده عربی رتبه سوم از نظر حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را کسب کرده است. در حالی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال 2011 رشد حدود 14 درصدی را تجربه کرده است که ایران در این سال به عنوان نخستین سال تحت تحریم های یک جانبه و جدید آمریکا و اروپا قرار داشته است.

نمایشگاه درخدمت اقتصاد:

براساس گزارش ویژه اتحادیه بین المللی نمایشگاهها UFI ، جمهوری اسلامی ایران درسال 2006 رتبه نخست کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا به لحاظ تعداد نمایشگاه های سالانه و همچنین فضای نمایشگاهی قرار داشته است و امروز نیز به عنوان یکی از 3 کشور پیشگام در صنعت نمایشگاهی در منطقه به شمار می رود. تنها در تهران در سال بیش از 70 نمایشگاه داخلی وخارجی برگزار می شود و تعداد نمایشگاه های بزرگ و موفق در مراکز استانهای کشور نیز قابل توجه می باشد.

مراودات تجاری بین المللی

ايران به رغم تحريم‌هاي اقتصادي توانسته است با حدود 160 كشور جهان، مراوده تجاري (صادرات و واردات) داشته باشد.
از تجارت خارجی 105 میلیارد دلاری در سال 90، صادرات 43.7 میلیارد دلار و واردات 61.8 میلیارددلار بوده است. همچنین حدود 72 درصد واردات «واسطه‌ای و مواد اولیه»، 17 درصد «سرمایه‌ای» و 11 درصد «مصرفی» اعلام شده است.
در سال 1390، جمهوري اسلامي ايران 5565 رديف تعرفه‌اي واردات و 3357 رديف تعرفه‌اي صادرات داشته که نش ان‌دهنده تنوع کالاهاي وارداتي و صادراتي است.

برگزارکننده نمایشگاه